donderdag 6 februari 2014

Balansverslag

1) Welke literaire boeken spraken je bijzonder aan en waarom?

Ik heb vooral veel plezier gehad aan het lezen van Het huis van de moskee. Dat boek is voor mij een uiterst interessant boek geweest. Het verhaal speelt zich af in Iran voornamelijk in een moskee. Ik vond het heel prettig om te lezen, omdat het over de culturele aspecten in het midden oosten gaat en dat spreekt me aan. Er gebeurden in het boek spannende dingen en het speelde zich af tijdens de oorlog tussen irak en iran in de tijd van saddam hoessein en ayatollah khomeini. Oorlogen vallen in heel veel gevallen in mijn interessegebied. Dat is ook een van de redenen waarom ik zeer onder de indruk was van dit boek. Het leest tevens ook heel gemakkelijk ik had hem in een paar dagen uitgelezen.

2) Welke literatuurlessen zijn belangrijk voor je geweest?

Toen ik nog geen literatuurlessen had gekregen had ik de mening dat ik het eigenlijk niet nodig zou hebben. Ik kon niet inzien voor wat het handig kon zijn. als ik nu terugdenk heeft het wel geholpen aan mijn algemene ontwikkeling . ik heb veel dingen geleerd over de verschillende stromingen die er zijn.  Een boek kan ik nu vrijwel eenvoudig plaatsen in een bepaalde stroming. Het goed volgen van deze is niet alleen nuttig voor jezelf, maar ook voor de cijfers die je haalt op school. Het wordt tenslotte allemaal getoetst.

3) Welke ervaring(en) met literatuur hebben absoluut weerstand opgeroepen?

De meeste boeken die ik heb gelezen hebben niet echt een negatief indruk achtergelaten op mij. Waarschijnlijk door het feit dat ik ze telkens heel zorgvuldig heb uitgekozen.  De gelezen boeken hebben bij mij geen spijt kunnen veroorzaken. Als ik toch een minpuntje moet bedenken is dat wel de Max Havelaar. Het verhaal was voor mij niet het probleem, maar ik las een versie van het boek in oud Nederlands. Een paar klasgenoten waren slim genoeg om het in modern Nederlands te lezen, dat kon ik ook beter doen, want het had me waarschijnlijk een hoop minder moeite gekost.

4) Ben je in de loop van de tijd dat je met literatuur bezig was er anders naar gaan kijken?

na het lezen van de boeken is mijn denkwijze over boeken veranderd. Vroeger vond ik het niet echt noodzakelijk om een boek te lezen, maar nu denk ik dat het lezen van boeken noodzakelijk is voor het goed kunnen ontwikkelen van jezelf. Als je kijkt naar de grote namen in de geschiedenis zijn het bijna allemaal mensen die zich hebben verdiept in de literatuur. Dat heeft me doen realiseren dat het lezen van boeken niet onverstandig, maar juist heel verstandig is. Nu pak ik veel makkelijker een boek in mijn hand dan vroeger en na verloop van tijd begon ik het steeds meer leuker te vinden. Als ik me verveel pak ik al snel een boek om te lezen.

5) Loop je blog nog eens door en stel vast waarmee je uiteindelijk al dan niet tevreden kunt zijn, waar het gaat om je aanpak bij het werkproces en je studievaardigheden.

ik ben heel tevreden met het feit dat ik me in positieve zin heb kunnen ontwikkelen door middel van de leuke en vaak ook leerzame literatuur. Sommige boeken hebben echt een onvergetelijke indruk op me achtergelaten.  De boeken op mijn lijst zijn niet echt dikke boeken. Een aantal klasgenoten hebben moeilijkere en dikkere boeken gelezen dan ik, maar dat vond ik onnodig. Ik heb bewust voor wat dunnere boeken gekozen, omdat ik van snelle gebeurtenissen houd. Dikke boeken zijn langdradig en dat is niet iets voor mij.

6) Welke plaats denk je dat de literatuur in het vervolg van je leven te kunnen geven?

Ik kan met grote zekerheid vaststellen dat literatuur een belangrijkere rol zal gaan spelen dan eerst. Vroeger pakte ik alleen een boek om te lezen,omdat het moest anders had ik waarschijnlijk bijna geen 1 boek gelezen. Door dit leesdossier ben ik daar anders over gaan beginnen te denken, ik zal nu makkelijker een boek uit mezelf gaan pakken. Literatuur zal nog vele jaren op een positieve manier invloed hebben op mijn ontwikkeling.

7) Welk advies heb je voor je literatuurdocenten?

Ik kan geen advies bedenken om te geven aan de docenten. De methodes hebben mij geholpen met het verkrijgen van lust om boeken te lezen, dus ik vind ze prima


Geen opmerkingen:

Een reactie posten